Saturday, 31 October 2015

FAKTOR KEMEROSOTAN PELAJAR MALAYSIA DALAM TIMSS




Pelajar kurang komited terhadap Matematik dan Sains 

Pelajar pada masa kini adalah berpengetahuan luas dalam bidang teknologi dan lebih terdedah dengan banyak perkara menyebabkan mereka kurang komited dalm pelajaran. Menurut kajian yang dijalankan ,(Azizi, Jamaluddin, Boon, 2010) sikap komitmen pelajar terhadap matapelajaran Matematik mempunyai hubungkait dengan pencapaian Matematik mereka. Hasil tinjauan dari kajian tersebut mendapatikomitmen dan wawasan yang tinggi member ransangan dalam pencapaian akademik yang baik., walaupun tidak dinafikan bahawa terdapat juga pelajar yang memperoleh skor Matematik yang rendah.

Sikap negatif pelajar terhadap Matematik dan Sains 

Menurut Katz (1966), sikap adalah sesuatu yang mempengaruhi seseorang individu dalam memberi nilai terhadap simbol objek atau apa yang disukai atau tidak manakala ( Robbins, 2003) menyatakan bahawa sikap terbentuk dari pengalaman dan persepsi seseorang terhadap sesuatu perkara atau fenomena. Sikap adalah sesuatu yang berbentuk dalaman dan sukar untuk difahami. Ia adalah sesuatu yang tidak dapat dizahirkan secara terang dalam realiti kehidupan. Melalui sikap, manusia boleh mempelajari pelbagai ilmu baru untuk mempertingkatkan jati diri. Banyak kajian telah dilakukan untuk melihat faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran dan pencapaian pelajar-pelajar di sekolah. Antara faktor-faktor yang dapat dikesan itu, dan perlu diberi perhatian ialah berkait rapat dengan sikap pelajar. Antara faktor yang mempengaruhi sikap pelajar adalah suasana pembelajaran yang dilalui oleh pelajar itu sendiri. Jika suasana pembelajaran itu seronok dan menarik minat mereka, maka pelajar akan membentuk sikap yang positif terhadap matematik. Tetapi sebaliknya, sekiranya suasana pembelajaran adalah membosankan dan tidak menarik minat pelajar, maka sikap negatif secaa tidak langsung akan terbentuk dalam diri mereka. Faktor yang lain termasuklah rasa kebimbangan yang tinggi terhadap Matematik. Pelajar sudah terlebih dahulu menerapkan bahawa Matematik adalah subjek yang sukar kerana bimbang tidak dapat menyelesaikan masalah Matematik. Rasa kebombangan inilah yang akan mempengaruhi sikap pelajar terhadap Matematik.

Kekangan Bahasa 

Pada 1 September 2001 seorang pembentang kertas kerja telah mencadangkan supaya mata pelajaran Sains dan Matematik diajarkan dalam bahasa Inggeris dari peringkat sekolah rendah dan perkara ini telah diketengahkan dalam Kongres Pendidikan Melayu. Kerajaan telah menyokong dasar ini dan mengarahkan sekolah-sekolah menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dan dikenali dengan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Walaubagaimanapun Kongres Pendidikan Melayu Kedua telah meminta kerajaan mengkaji semula penggunaan Bahasa Inggeris untuk dua mata pelajaran itu. Ini berikutan kajian akademik yang mendapati 80 peratus atau setengah juta pelajar Melayu akan keciciran dalam kedua-dua pelajaran amnya dan Matematik khususnya. Pengerusi Jawatankusa Kongres Pendidikan Melayu Kedua ini, Tengku Razaleigh juga mengatakan penggunaan Bahasa Inggeris sebagai kaedah pengajaran Matematik dan Sains telah menimbulkan banyak masalah kepada guru dan pelajar sejak ia dilaksanakan. 



No comments:

Post a Comment