BAHAGIAN 1
BAHAGIAN 2
Penggunaan bahan bantuan mengajar.
Bahan bantuan mengajar perlu disediakan awal oleh guru sebelum sesi pembelajaran dan pengajaran dijalankan. Bahan bantuan ini perlulah menggunakan bahan yang boleh menarik minat pelajar untuk lebih fokus semasa sesi pembelajaran dan pengajaran berlangsung. Sebagai contoh, penggunaan kertas yang berwarna-warni dan mempunyai pelbagai bentuk untuk dijadikan contoh dalam topik geometri.
Menggalakkan penglibatan aktif di kalangan pelajar sama ada semasa pengembangan konsep atau dalam aktiviti penyelesaian masalah
Permainan adalah satu kaedah pengajaran yang akan dapat mengembangkan daya kreativiti dan memupuk minat terhadap matematik. Ianya dapat mengurangkan rasa bosan dan jemu, khusus semasa menyelesaikan pelbagai masalah matematik. Penggunaan aktiviti permainan sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam dan luar bilik darjah adalah berlandaskan prinsip 'bermain sambil belajar'. Penyelesaian bagi beberapa masalah dalam matematik boleh ditunjukkan melalui aktiviti permainan dan simulasi, khususnya masalah yang melibatkan aplikasi kehidupan seharian. Simulasi juga sering digunakan untuk menerangkan jawapan atau penyelesaian dalam rekreasi matematik.
Pertuturan dan Gestur yang berkesan
Suara adalah aset penting yang dimiliki oleh guru dan haruslah digunakan secara bijaksana bagi mencapai kesan paling optimum. Guru mestilah memastikan suaranya cukup kuat dalam proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung. Hal ini kerana, sekiranya guru mempunyai suara perlahan ini akan menimbulkan masalah kepada pelajar mengikut pelajaran terutama pelajar-pelajar dibahagian belakang kelas. Sebaliknya suara yang terlalu kuat menjadi gangguan pula kepada pelajar-pelajar di bahagian hadapan kelas dan secara tidak langsung akan mengganggu perjalanan kelas-kelas lain yang berhampiran. Selain pertuturan yang berkesan, mimic muka serta gestur iaitu pergerakan bahagia-bahagian tertentu badan guru dapat memperkukuhkan mesej yang disampaikan oleh guru. Namun begitu, perubahan mimic muka dan penggunaan gestur tidaklah boleh dilakukan secara keterlaluan kerana tindakan sedemikian menyebabkan guru menjadi bahan ketawa atau ejekan pelajar.
No comments:
Post a Comment