Pengajaran yang melibatkan penyoalan akan lebih berkesan untuk mencapai objektif pembelajaran berbanding pengajaran tanpa penyoalan. Penyoalan yang dikemukakan untuk menarik tumpuan murid akan memberikan kesan kepada kefahaman murid.
Biasanya,
soalan yang dikemukakan adalah berkaitan dengan pembelajaran fakta. Penyoalan
kepada murid-murid yang pintar sebelum menjurus kepada bahan pengajaran dan
pembelajaran akan menarik minat murid terhadap perkara tersebut manakala
penyoalan yang dibuat kepada murid lemah akan membantu murid menumpukan
perhatian untuk menjawab soalan tersebut. Terdapat lima langkah untuk
menggunakan teknik penyoalan iaitu:
1. Mengajukan
soalan kepada seluruh kelas.
Guru akan merancang soalan-soalan yang hendak
dikemukakan. Soalan yang diajukan hendaklah sesuai dengan umur dan tahap
keupayaan penguasaan murid. Soalan yang dikemukakan mungkin berada pada aras
pengetahuan bagi murid tahun 1 tetapi bagi murid tahun 5, soalan yang diberikan
lebih sesuai pada aras aplikasi. Semua murid akan diberi soalan yang sama
supaya murid-murid dapat memikirkan jawapan yang sesuai. Bentuk soalan yang
dikemukakan kepada murid hendaklah diubah dari semasa ke semasa. Contohnya,
soalan boleh bermula dengan perkataan apakah, jika soalan itu hanya memerlukan
jawapan yang objektif. Namun, pada masa yang lain pula, guru boleh memulakan
soalan menggunakan perkataan bagaimana untuk mendapatkan jawapan yang lebih
mendalam. Perlu diingatkan bahawa, soalan yang dikemukakan kepada murid-murid
hendaklah jelas, ringkas dan tepat bagi menjamin kebolehpercayaannya.
2. Beri
masa berfikir yang sesuai. ( wait time )
Kajian
terhadap strategi penyoalan menyatakan bahawa terdapat dua jenis ‘waktu
menunggu’ ( wait time ). Pertama, waktu menunggu merujuk
kepada jumlah masa yang diberikan kepada murid hingga murid mula untuk
menjawab. Kedua, waktu menunggu merujuk kepada jumlah waktu menunggu selepas
seorang murid berhenti bercakap dan mula bercakap. Biasanya guru akan
memberikan tempoh tiga saat untuk murid berfikir sebelum menjawab. Ini akan
menggalakkan murid menyusun idea mereka sebelum menjawab. Sekiranya murid
terlalu didesak untuk menjawab, murid hanya akan menjawab tentang apa yang
terlintas difikirannya sahaja.
3. Pilih
murid untuk menjawab.
Soalan yang ditujukan tidak hanya tertumpu kepada
murid yang pintar sahaja. Guru juga perlu mengelakkan sikap menyoal murid
mengikut tempat duduk mereka kerana murid-murid lain akan mengabaikan soalan
guru dan tidak bersedia. Bagi memastikan murid-murid lain memberi tumpuan
kepada jawapan yang diberikan oleh rakan, guru boleh memilih soalan yang
mempunyai pelbagai jawapan supaya murid-murid lain tidak mengulangi jawapan
yang sama. Ini akan menggalakkan murid berfikir secara kreatif dan kritis.
4. Memberi
reaksi yang bersesuaian kepada jawapan murid.
Berdasarkan jawapan yang diberikan oleh murid, guru
perlu memberikan reaksi yang sesuai. Terdapat beberapa situasi jawapan murid
yang memerlukan reaksi yang berbeza dari guru. Sekiranya jawapan yang diberikan
memenuhi soalan yang diberikan, pujian perlu diberikan. Ini adalah untuk
menggalakkan murid berusaha memberikan jawapan yang betul dan bernas. Namun,
jika jawapan yang diberikan adalah kurang lengkap, guru boleh memberikan
soalan-soalan lain yang dapat merangsang murid berfikir dan melengkapkan
jawapan mereka. Guru boleh juga membuka peluang kepada murid-murid lain untuk
membantu murid tersebut. Namun, sekiranya murid tidak mampu menjawab soalan
tersebut, guru bolehlah memberikan soalan-soalan lain yang lebih rendah
arasnya. Sekiranya soalan pertama yang tidak mampu dijawab berada pada aras
aplikasi, guru boleh menukar soalan di bawah aras kefahaman sahaja.
5. Beri
penekanan atau membuat ringkasan jawapan tepat yang boleh diterima.
Setelah memperolehi jawapan yang diingini dan
menepati kehendak soalan, guru hendaklah memberi penekanan kepada murid.
Sekiranya penjelasan diperlukan, guru perlulah menghuraikan semua atau hampir
semua jawapan yang relevan supaya murid mengetahui bahawa kadangkala, jawapan
yang mereka fikirkan juga boleh diterima. Soalan subjektif misalnya, dapat
menggalakkan murid berfikir secara divergen. Adalah lebih baik jika guru
menggalakkan murid melakar jawapan mereka, ini adalah supaya mereka mendapat
gambaran yang lebih meluas dan mendalam. Seorang guru hendaklah mempunyai
kemahiran atau teknik penyoalan yang baik. Ini di sebabkan oleh teknik
penyoalan yang baik dapat merangsang murid berfikir secara kreatif dan kritis.
No comments:
Post a Comment