Thursday, 24 December 2015

ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI/ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


Peranan Pihak Pentadbir Sekolah

Isu ini dilihat melalui peranan pihak pentadbir sekolah dalam menyediakan kemudahan prasarana dari segi teknologi kepada pihak guru dan pelajar. kemudahan-kemudahan ini perlu disediakan dengan lengkap oleh pihak pentadbir sekolah bagi memudahkan pelajar dan guru dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pihak sekolah boleh menyediakan kursus-kursus ICT yang bersesuaian dengan guru dan pelajar. kursus yang disediakan kepada pihak guru bertujuan menambah kemahiran guru dalam penggunaan dan pengendalian ICT semasa sesi pembelajaran dan pengajaran yang berlangsung di dalam kelas. Bagi pihak pentadbir sekolah yang mempunyai jawatan yang lebih tinggi berbanding guru yang lain, mereka boleh jadikan diri mereka sebagai contoh atau role model kepada guru lain dalam menjadikan pengajaran dan pembelajaran berpandukan ICT, dengan ini guru lain akan berasa lebih terpengaruh untuk menggunakan teknologi dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.


Kekangan Masa Sewaktu Sesi Pengajaran Dan Pembelajaran

Setiap pihak pentadbiran sekolah terutamanya guru telah terikat dengan sukatan mata pelajaran yang telah ditetapkan oleh kementerian pelajaran bagi negeri tersebut. ini akan menyebabkan guru harus menjalankan sesi pengajaran dan pembelajaran berpandukan kepada jadual untuk menghabiskan sukatan pelajaran dalam waktu yang telah ditetapkan. Bagi sesetengah guru yang kurang pengetahuan dan pendedahan dari segi penggunaan ICT yang betul, mereka berpendapat bahawa penggunaan ICT akan melambat sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana, untuk memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran berpandukan ICT, persediaan awal dari segi bahan untuk mengajar harus disediakan terlebih awal. Sekiranya berlaku sebarang masalah atau gangguan terhadap ICT sebelum memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran, masa untuk guru memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran akan tergendala. Perkara ini bukan sahaja akan memakan masa guru dan pelajar malahan matlamat guru untuk menghabiskan sesuatu sukatan berpandukan jadual yang telah ditetapkan oleh pihak kementerian dan pentadbir sekolah turut terganggu. Kebanyakan guru terpaksa mengadakan kelas tambahan di luar sesi pengajaran dan pembelajaran untuk menghabiskan sukatan mata opelajaran tersebut.


Penyalahgunaan Makmal Komputer Dan Internet Percuma Di Sekolah

Penyedian makmal komputer dan internet percuma di sekolah kadang-kala disalahgunakan oleh pelajar. Ini dapat dilihat dari segi situasi yang mana pelajar akan menggunakan internet dan komputer yang di sediakan di sekolah untuk membuka laman-laman sesawang yang lain daripada laman sesawang pembelajaran. Kadang-kala, pelajar akan gunaan internet percuma yang disediakan di sekolah untuk memuat turun video-video yang tidak berkaitan dengan pembelajaran yang mana video ini lebih ke arah hiburan semata-mata. Kekurangan pemantauan oleh pihak pentadbiran sekolah terhadap pelajar sewaktu sesi penggunaan computer merupakan salah satu punca yang menyebabkan pelajar berani menyalahgunakan kemudahan ICT yang disediakan. Bagi mengelakkkan perkara ini terjadi, pihak pentadbiran sekolah seharusnya menempatkan beberapa orang pemantau ICT bagi mengelakkan berlakunya penyalahgunaan internet ini.


Kekurangan Prasarana Dan Bahan Sokongan

Kecanggihan kemudahan ICT yang terdapat di sekolah pada masa ini adalah tidak seragam. Seperti yang kita sedia maklum di setiap sekolah jumlah komputer yang diperuntukkan oleh kerajaan hanyalah sedikit. Hal ini kerana terdapatnya kekangan-kekangan yang memang tidak dapat dielakkan seperti kekangan kewangan dan sebagainya. Implikasinya, tidak semua pelajar bepeluang untuk menggunakan komputer yang terdapat di sekolah. Dalam konteks ini, wujud isu bilangan komputer yang tidak dapat menampung bilangan pelajar di sekolah dan ketiadaan makmal khusus untuk mata pelajaran tertentu. Untuk mengendalikan sesuatu kelas kemahiran penggunaan komputer, setiap pelajar seharusnya dibekalkan dengan sebuah komputer. Ini bertujuan supaya pelajar dapat berdikari dan menyelesaikan setiap tugasan yang diberikan. Berkongsi komputer tidak digalakkan kerana pelajar sepatutnya diberi peluang menyentuh sendiri perkakasan dan perisian untuk tujuan penghayatan dan merangsang proses kemahiran berfikir pelajar.




CADANGAN

Pihak sekolah perlu memperbaiki infrastruktur komunikasi dan multimedia seperti kemudahan komputer, lebar jalur tinggi yang bersepadu dan sambungan Internet serta makmal komputer. Selain itu, pihak sekolah juga perlu meningkatkan infostruktur seperti rangkaian, kandungan tempatan, insentif dan perundangan untuk membentuk persekitaran yang membolehkan penyediaan infostruktur.

Pihak pentadbir juga, seharusnya menyediakan bahan - bahan sokongan lain seperti buku panduan atau manual pengguna, juruteknik komputer dan guru pakar. Kemudahan bilik darjah atau makmal yang selesa dilengkapi perabot yang mencukupi memberi galakan dan motivasi kepada guru atau murid. Guru-guru haruslah mengetahui tahap keupayaan infrastruktur ICT yang terdapat di sekolah masing-masing terlebih dahulu sebelum merancang sebarang aktiviti pembelajaran yang menggunakan

ICT. Ini bagi memastikan aktiviti yang dilaksanakan membuahkan hasil yang optimum sesuai dengan objektif pembelajaran. Kemudahan bilik darjah atau makmal yang selesa dilengkapi perabot yang mencukupi memberi galakan dan motivasi kepada guru atau murid. Suasana bilik yang ceria yang mempunyai sudut-sudut pembelajaran berkaitan IT dapat memberi kemudahan kepada murid mencari maklumat berkaitan IT.

No comments:

Post a Comment